Gottis paj!

Ja denna paj är kanske inte den vanligaste, inte så många som känner till den har jag förstått! Vet faktiskt inte om det var min dagmamma som kom på denna paj? Men hon har serverat mig denna under min barndom och det har sedan dess varit en favorit här hemma som både jag och mina syskon gärna äter ;) Så våga testa, den är god!
Potatismos!
Ingredienser:
8st potatis
1-2 dl mjölk
några msk smör
salt
vit peppar
aromat
 
Gör så här:
1. Skala potatis, dela på mitten och koka i cirka 10 minuter (tills de är mjuka).
2. Häll av vattnet från potatisen. Häll i mjölken i grytan och mosa potatisen. Blanda i smör och låt det smälta medan du rör/mosar.
3. Blanda i salt, vit peppar och aromat.
 
Köttfärs!
Ingredienser:
750g blandfärs
1 gul lök
0,5 dl olja
2 vitlöksklyftor
salt, peppar
 
Tillagning:
1.  Hetta upp olja på medelgod värme i stekpannan. Finhacka löken
2. Fräs köttfärsen och den finhackade löken mycket väl i stekpannan. Krydda med
salt, peppar och pressa över vitlöksklyftor under omrörning. Tillsätt lite
vatten när köttfärsen är näste helt torr. Sänk värmen och låt köttmassan sjuda
15-20 minuter utan lock. Blir det torrt kan man späda med vatten. Sätt ugnen på
250°.
3.Smöra den ugnsfasta formen och varva köttfärs och potatis mos i 3-4 lager i formen. Lägg
tillsist på mozzarella. Gratinera i ugn ca 20 minuter eller tills ytan fått fin
färg (tyvärr blev min väldigt vit). Servera direkt ur formen med sallad.

Kommentera inlägget här :